دنیای اخبار

دنیای اخبار

با دنیای اخبار به روز باشید
دنیای اخبار

دنیای اخبار

با دنیای اخبار به روز باشید

اسلحه تروریست‌های داعش در حمله به مجلس و حرم امام (ره) چه بود؟/ فرمانده شجاعی که با AKS-۷۴ به صحنه آمد +عکس

حادثه تروریستی در تهران

نکته جالب دیگر در این عملیات، سلاحی بود که در دست یک فرمانده ارشد سپاه مشاهده شد. AKS-۷۴U از جمله سلاح هایی است که برای اولین بار در ایران به صورت رسمی دیده می شود.  شاید هنوز هم شنیدن شلیک گلوله و دیدن فیلم های رگبارهای کور تروریست ها در پایتخت، برای مردمان ایران زمین عادی و واقعی تصور نشده باشد، چراکه سالهای سال بود که یادمان رفته حدود ۵ هزار کیلومتر از مرزهایمان با کشورهایی درگیر تروریست و آشوب مشترک است، داعش در همسایگی مان دنیا را می ترسانده و انواع مزدوران سیه قلب و چشم آبی و ممهور به ننگ بلک واتر و تا دندان مسلح، در تورهای اطلاعاتی و عملیاتی و قدرت بازدارندگی نیروهای امنیتی - نظامی مان گیر می کردند و نهایتا با شلیکی در حوالی مرز فرار.

هنوز هم ایران اسلامی به برکت خون ها و ایثارها و فرماندهی ها و بی توجهی ها به زخم زبان ها و شایعات شبکه های اجتماعی، امن تر از هر جای دنیاست و در میان معرکه جنگ های منطقه، خانواده هایمان در آرامش و امنیت، به هلاکت رسیدن تروریست ها را می بینند و سر سفره افطار برای فرزندان گمنامشان، دعا می کنند. آنقدر امنیت پایتخت در خلال همین حملات تروریستی اخیر قابل اعتماد بود که شهر، تا پاسی از شب در جوش و خروش بود و خللی به زندگی عادی شهروندان وارد نشد و حتی عده ای بیش از حد مطمئن، از شلیک های کور تروریست ها، فیلم می گرفتند و به شبکه های داخلی و خارجی مخابره می کردند.

خلاصه آنکه روز گذشته در دو نقطه از شهر تهران یعنی حرم مطهر امام(ره) و ساختمان مجلس شورای اسلامی، درگیری میان عناصر گروهک های تکفیری تروریستی و نیروهای امنیتی کشورمان رخ داد و علی رغم برنامه ریزی و تجهیزات مخرب تروریست ها، حمله اول در نطفه خفه و حمله دوم با مهارت کامل و خسارتی مالی و انسانی بسیار کم در مقایسه با حوادث مشابه در جهان، به اتمام رسید .

شاید برای عده ای، این موضوع مهم باشد که در جریان این درگیری ها و بر اساس تصاویر منتشره، چه طیفی از سلاح ها مورد استفاده قرار گرفته است که در این گزارش به معرفی آنها می پردازیم.

سلاح های تروریستهای داعشی چه بود؟

بر اساس تصاویر موجود، تروریستی های داعشی به سلاح های هجومی کلاشینکوف ( به احتمال بسیار بالا از سری AK-۴۷ ) ، نارنجک و جلیقه های انفجاری مجهز بودند. در مقابل البته نیروهای کشورمان نیز عمدتا به AK-۴۷ و اعضای مشتق شده از آن مجهز بودند. درباره این سلاح هجومی معروف می توان به اختصار گفت: " یک سلاح هجومی با خشاب ۳۰ تیری که توسط میخائیل کلاشینکوف طراحی و ساخته شد. تولید انبوه این سلاح در دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز شده و تا به امروز نیز سلاح های تولید شده از این مدل همچنان در خدمت هستند".

یکی از نیروهای امنیتی مجهز به۴۷  AK

این سلاح از گلوله های کالیبر ۳۹*۷.۶۲ میلی متری استفاده کرده و دارای سه وضعیت آتش ضامن، تک تیر و رگبار است. جنس بدنه این سلاح از فولاد و بخش های دیگر آن از چوب است. قنداق این سلاح نیز در دو مدل ثابت و تاشو نیز عرضه شده است وزن این سلاح بدون خشاب ۳ کیلو و ۴۷۰ گرم و طول آن ۸۸۰ میلی متر است. نواخت تیر این سلاح در حدود ۶۰۰ گلوله در دقیقه و برد موثر آن در حدود ۳۰۰ متر است. سرعت دهانه گلوله های این سلاح در حدود ۷۱۵ متر بر ثانیه است. بر روی سلاح یک سایت هدف گیری آهنی وجود دارد که می توان آن را برای شلیک تا فاصله ۸۰۰ متری نیز تنظیم کرد.

در بحث خشاب، به غیر از مدل ۳۰ تیری، گونه های ۵، ۱۰، ۲۰، ۴۰، ۷۵ و ۱۰۰ تیری آن نیز موجود است. که در تصاویر منتشره از تروریست به هلاکت رسیده در حوالی حرم امام (ره) حدود ۱۰ خساب با ظرفیت ۳۰ تیر مشاهده می شود، یعنی حداقل یکی از تروریست های حاضر در آن محل، قصد شلیک ۳۰۰ تیر به مردم و نیروهای محافظ آنجا را داشته اما امکان شلیک حتی یک خشاب را نیز نیافته است.

نارنجک در دستان تروریست ها

اما یکی از نکته های جالب درباره ماجرای درگیری بین عوامل تروریست با نیروهای نظامی و امنیتی در تهران، مربوط به تصویر منتشر شده از تروریست به هلاکت رسیده در حرم امام (ره) است. در کنار جسد تروریست مورد نظر به غیر از یک قبضه کلاش و چندین خشاب، تعدادی نارنجک نیز دیده می شوند. این نارنجک ها مدل  ساخت شوروی سابق و از نوع ترکش شونده بوده، ضد نفر محسوب شده و در حدود ۶۰۰ گرم وزن کلی دارند که حاوی ۶۰ گرم ماده منفجرهTNT است. شعاع کشنده ترکش های این نارنجک در حدود ۳۰ متر است.

نارنجک های سری  از زمان جنگ دوم جهانی تا به امروز در نبردهای مختلفی حتی تا جنگ داخلی سوریه نیز مورد استفاده قرار گرفته است و با توجه به تعدد نارنجک های در اختیار این تیم، این موضوع که آنها نتوانستند حتی یک عدد از آنها را علیه مردم و نیروهای مسلح کشورمان به کار ببرند، حاکی از سرعت عمل و تبحر یگانهای مسئول در حرم امام، در مقابله با این افراد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.